Exigenta profunzimii (X) – Disperarea

Motto: ” Obiceiul de a fi disperat e mai teribil decat disperarea insăsi”( Albert Camus)

Cunosc disperarea, în linii mari. Disperarea nu are aripi, ea nu se aşează neapărat la o masă liberă de pe o terasă seara, pe malul mării. Este disperare şi nu revenirea unei cantităţi de fapte mici, cum ar fi seminţele lăsând la căderea nopţii o cale pentru altceva. Nu este muşchiul de pe o piatră sau paharul cu care beau. Este o barcă ciuruită cu zăpadă, dacă doriţi, ca păsările care cad şi ca sângele lor subţire. Cunosc disperarea, în linii mari. O formă foarte mică, delimitată de o bijuterie de un fir de păr. Asta-i disperare. Un colier de perle, pentru care nu se poate găsi o strângere de mână şi a căror existenţa nu atârnă de un fir, asta e disperare. De restul, nu mai vorbim. Noi nu am terminat de disperat, când vom începe. Mă disperează un abajur la  ora patru, mă disperează evantaiul de la miezul nopţii, mă disperează ţigara condamnaţilor.
Cunosc disperarea în linii mari. Disperarea nu are inimă, mâna lasă întotdeauna disperarea fără respiraţie, disperarea cu care inghetatul nu ne spune dacă el este mort. Trăiesc din disperarea, care mă încântă. Îmi place musca asta albastră ce zboară pe cer când stelele fredonează.  Cunosc disperarea în linii mari, disperare cu lungi mirări temătoare, disperarea mândriei, disperarea mâniei.  Mă trezesc în fiecare zi, ca toată lumea şi îmi odihnesc braţul pe o floare de hârtie, nu-mi amintesc nimic, şi întotdeauna cu disperare descopăr frumoşii arbori dezrădăcinaţi peste noapte. Aerul din cameră este frumos ca beţele tobei. E un timp al timpului. Cunosc disperarea, în linii mari. Este ca şi cum cortina vântului mi-e momeală.  Există o idee de disperare asemănătoare?  Foc! Ah! Ah! … ele vor veni iarăşi… Şi anunţuri în ziare, şi reclamele de neon de-a lungul canalului. Mormane de nisip, un fel de nisip! Disperarea în general nu contează. Este o treabă de arbori, care vor face în continuare o pădure, este o gaşcă de stele ce vor lăsa să fie încă o zi,  o zi mai puţin din care trebuie să-mi fac în continuare viaţa. ”


( traducere aproximativa din André Breton  – Le Verbe Être – 1923 )

O profunzime a disperarii? Avem pana si disperari superficiale. Toate disperarile ne sunt permise?  Pentru Cioran, Dumnezeu e disperarea care incepe acolo unde se sfarsesc toate celelalte.  Kierkegaard il considera pe Dumnezeu antidotul disperarii. Seneca considera ca ne extragem curajul din disperari. Sartre prefera disperarea in locul  incertitudinii…


4 răspunsuri

  1. Am ramas muta de uimire in urma revelatiilor primite. Nici nu incerc sa extrag acum explicatii dintr-un subconstient individual combinat cu cel colectiv.
    Ce simt acum ?
    Ca e dificil sa te simti viu fara disperari.

  2. iar pentru Nietzsche, Disperarea adinca, poate deveni speranta de neinvins ( cu aproximatie, desi ideea e aceeasi) – si nu este filozoful meu ‘preferat’;
    dar daca e vorba de disperare, existentialism, existenta a profunzimii, permisiunea disperarii (?!), eu cred ca trebuie cautat de la tragedia antica, trecind pe la Shakespeare si altii, pina la americani, chiar..
    si cind ma voi ‘trezi’ si aparatele vor functiona din nou, cred ca ma voi incumeta sa ‘dezvolt’; oricum, inca o provocare careia e greu sa ii rezisti; deocamdata, atit imi pemite conjunctura si nu numai…;
    multumesc

  3. Daca Dumnezeu ar exista, el ar fi pentru Cioran disperarea ca n-am mai putea dispera 🙂
    foarte frumos (si bine tradus) fragmentul din Breton!

  4. […] o anatomie ciudată se instituie, odată ce OCHIUL preia conducerea. Capul devine un ochi uriaș, iar gura-un ochi însetat și […]

Lasă un răspuns

