Daena (XII) – Nichita Stanescu

TodayDraga Titu, uneori consider ca se face o mare confuzie intre sentimente si sentimentalisme. Nici nu-ti poti imagina cat de putine femei am putut iubi in viata mea. Degetele de la mana mea dreapta mi-ar parea multe fata de adevar. O sa afli si tu la randul tau ca mai mult de o data, cand e prima data, si mai mult de a doua oara, cand e a doua oara, a treia oara nu mai exista. Si-acuma cand am albit, eu tot numai la a doua oara ma gandesc, pentru ca prima oara e facuta sa se uite. Iubirea, de fapt, nu tine nici de sarut, nici de conversatie, si nici macar de ideal comun. Uite la mine si vezi cat de  de echilibrat sunt si aproape ca nu ti-ar veni sa crezi cat de tare ma topeste dorul de ea cateodata. Sunt teapan si om. Dar trupul meu de atuncea e vesnic indragostit de trupul ei de atuncea, iar sufletul meu, care e sufletul meu de atuncea, e vesnic indragostit de sufletul ei, care e sufletul ei de atuncea. In sentimente, norocul este de a iubi, iar nu acela de a fi iubit. Baga bine la cap ce-ti spun despre femei! Daca esti indragostit si dragostea ti se schimba in iubire, fii fericit cu aceasta si nu-i cere ei niciodata nimic! Cand esti singur, niciodata nu vei fi singur, dar, cand esti singur vei avea parte de o nobila singuratate. Sentimente? Sentimentalisme? Tampenii, tampenii, tampenii! Un chef de a scrie scrisori si atata!  Al tau, batranul Nichita ( Vietate – VI).

merealchimie2Draga Titus, tot m-ai intrebat pe cine am iubit eu cel mai mult in viata mea ca mulier-mulieris. Grabnic iti raspund: ultima mea dragoste a fost o femeie din secolul al XVI-lea. Era inalta, subtire ca un deget al lui Jupiter aratand bolta. Blonda, tunsa scurt, putin raraita si putin balbaita. O bagasem in seama cu privilegiul unei lecturi scrise in litera gotica. Am tras-o din manuscris si am sarutat-o, dupa care, spre mirarea mea, cartea cea veche a luat foc din senin. Ii stiu si numele, dar nu ti-l spun. Ea se va naste peste trei sute de ani din nou. Ma va scoate din cartea cu litere aldine, ma va saruta si cartea va lua foc. Dar tu ma stii cum sunt! Poate odata ne vom naste impreuna in acelasi timp. Sa vezi ce ghinion pe mine: atunci vom fi frate si sora! uita-te si tu la faraoni! Ce proteste funerare sunt mormintele lor! In rest, draga Titus, afla despre mine ca sunt in forma…  Ave! Nicetas” (Vietate VIII – Ianus Bifrons).

16 răspunsuri

  1. MULŢUMESC preaplecat

  2. frumos scrie Nichita……si imi place cand 1+1= 11
    Mi se pare mult mai normal sa fie asa 🙂

  3. @all – 🙂 ma bucur ce va place.

    Candva , scriam unei fiinte f. dragi cateva ecuatii:

    1+1 = 1 – Ok. Fuziune
    1+1 = 2 – Cuplu. Totusi ea libera / el liber!
    1+1 = 3 – Relatia e un „al treilea”. Ne e vorba de mariajul ” a trois”
    1+1 = 4 – Venire cu anima/animus in cuplu
    1+1 = 5 – Deja o … familie
    1+1 = 11 – Singuri in DOI. Doua solitudini traind alaturi. ( Distanta ?)
    1+1 = 11111…1 – O solitudine infinita !

    As mai adauga:

    1+1 = 10 – Unul il aneantizeaza pe celalalt de alaturi
    1+1 = 0 – Distrugere
    1+1= -1 – Pierdere definitiva

    Va astept , nu pun copyright pe formulele acestea!

    🙂

  4. in adolescenta citeam mult din poeziile lui nichita şi nici antimetafizica si raspirarile nu imi erau straine. mă bucur sa regasesc dupa ani si ani pe blogul tau. voiam, in primul rand, sa-ti multumesc ca mai trecut in blogroll! multumesc 🙂

  5. servus…
    ma bucur sa-l regasesc pe Nichita aici la tine – si aici la tine 🙂 – Scrisorile catre Aurelian Titu Dumitrescu sunt de recitit…
    toate cele bune!

  6. 1+1=o1– iubire platonica
    1+1=00– iubire imposibila

  7. 1+1 = 0

    Ce rost (mai) are sa vii cu alte ecuatii cand rezultatul final al tuturor ecuatiilor umane este un mare 0?! P.S. Cică!

  8. Multumesc pt. ecuatii @Cella.

    @Lante ( „zilele sale sunt un cimitir de negatii” – Anais Nin)
    De ce unii nu se simt vii decat in suferinta, in revolta, in furie, in ura?

    mai optimist adaug:

    1 + 1 = 0, 00000…. 0001 – relatie diluata, atat de diluata ca nu mai atinge nimic. 🙂

    si
    1 + 1 = 0.99999….9999 – o totalitate ciuntita, aproximativa

  9. Fiecare se simte asa cum i-a fost dat (subliniat „dat”) sa fie. Nimic mai mult, nimic mai putin. Aici poate intervine faptul ca ecuatiile sunt intotdeauna perfecte! Niciodata nu pot da cu virgula, asa cum de altfel si vedem mai sus. Nu-i asa, draga Gabi? 😀 Nu-i asa?

    P.S. Si stii care este paradoxul? Nichita insusi a fost un alcolic. Si nimeni nu devine alcolic din prea multa fericire!

  10. Draga Lanternativa,

    Nu am fost niciodata indiscret cu biografia nimanui, nici cu cea a lui Nechita.

    Metafizica se apara de ecuatii cognitive ce risca sa-i dezvaluie fiinta. Stii cum? distrugand subiectul cunoscator, care e prea ofensiv. 🙂 Pe cei resemnati eu nu ii iau in seama, oricat de radicale le sunt argumentele. O seara buna !

  11. Distrugând subiectul cunoscător? Oare? Oare nu tocmai identificare – a subiectului cunoscător, a gândirii, cu fiinţa – incearcă metafizica? Dar… oare de ce nu-i prea iese? Oare chiar se apără de ecuaţii cognitive? Nu cred, doar că ceva esenţial scapă ecuaţiilor.

  12. Pregatisem sa scriu ceva de genul cum a scris Vali… Despre tensiunea dintre metafizica si fiinta, despre faptul ca „pilula rosie” trebuie luata intotdeauna impreuna cu cea „albastra” pentru ca altfel da nastere la o multime de monstruozitati: cea rosie la fundamentalisme tip „nu iau in seama pentru ca adevarul este unul”, cea albastra la ecuatii tip „doar demonstrabilul / palpabilul este real”.

    Neluandu-i in seama pe cei care sustin / accepta destinul – a lor / ca si doctrina – , si identificandu-i intr-un mod cat se poate de eronat cu „cei resemnati” nu iei in seama enorm de mult, Domnule Gabi. Enorm de mult. Astfel, lumea in fata caruia Fiinta isi rosteste uimirea va deveni insuportabil de mica si de anosta pentru…

  13. @Vali, @Lante multumesc pentru comentarii.

    Ma intrebam, unde a disparut, la generatia tanara, spiritul combativ, contestarea, refuzul, patima de a destitui, uneori cu exagerare si fara masura? Ce mai apreciez? Curajul, impertinenta extrema a unei critici ce vine din SPIRIT AUTENTIC.

    Nu contest scopul metafizicii. Nici nu stiu de ce am utilizat acest cuvant, putea fi altceva. Accentul il pusesem pe „se apara”, se protejeaza de ECUATII, apoi pe distrugerea „subiect”-ivului si pe „prea ofensiv”-itate, pentru a pune, in final, contrariul in balans – „resemnarea”.

    Stiu bine ce intensitate tragica exista in spatele „resemnarii” Lante. De ce ma obligi sa recunosc ca sunt printre cei ce si-au acceptat destinul? Din cand in cand, e nevoie insa de putina dezordine si , in special, sa nu pierzi acea senzatie de traire imediata , in care nesocotesti chiar destin acceptat.

    Multumesc inca o data pt. prezenta.

    @Vali, in „tinerete”, cautam naiv, ca Eminescu, o ecuatie universala… care sa contina totul. Doar cum ar putea fi ea scrisa ? 🙂

  14. Totalitatea, intregul, unitatea, impacarea etc, cand e, e traita, nu e scoasa dintr-o ecuatie care sa o contina. Ecuatia nu contine nimic. Daca e traita, scrisul e inutil. Daca nu e traita, la fel, consider scrisul o incercare caricaturala. Daca nu e traita se cauta a fi traita.
    Spun ceva nou? Nu cred, motiv pentru care posibil sa fie inutil ce spun.

    Mi-a placut ce spune Lante si adaptand, spun: neluandu-i in seama pe cei etichetati sau auto-etichetati ca fiind „resemnati”, revolta celorlalti ramane sa fie… comica.

    Cu prietenie,

  15. […] POATE VREŢI SĂ CITIŢI DIN SCRISORILE LUI NICHITA […]

  16. astazi, .. ca si cum…,
    indraznesc a scrie aici:

    ‘literele sunt tot una cu cifele;
    fenomenee sunt tot una cu simbolurile;
    matematica este religia religiilor;
    e de fapt,poezie dura;
    POEZIA poeziei poeziilor.; –

    (din paginile de jurnal ale lui Nichita)

    [si sper sa nu ma ‘certati’ pt ca am scris amintindu-mi asta in Saptamina Mare….]

Lasă un răspuns

