HOME – o alternativa la MATRIX

Motto: ” si ce anume sunt frumusetile acestea, ori acest frumos?”  ( Plotin)

aici Versiunea Engleza (1h30)

aici Versiunea Franceza (1h30)

Aseara, 5 iunie 2009, simultan in 126 de tari, gratuit, la cinema si pe internet a fost difuzat filmul „Home”, pe care va invit sa-l vizionati, daca e timp, in week-end.  ( filmul e disponibil pana pe 14 iunie).

home-film-ecolo-developpement-durable-ecologieFenomenul „Home” mi-a fost semnalat de un prieten de … doar 7-8 ani. Intotdeauna sunt atent la astfel de „atentionari” ale mintilor tinere. E destul de rar, in concurenta cu meciul echipei nationale a Frantei, 8.3 milioane de telespectatori, aseara, pe postul France2, au urmarit aceasta incantare vizuala, si sonora, ca o vizita virtuala uluitor colorata prin muzeul operelor de arta ale naturii, rezultatul a 2 ani de filmari, in aproximativ 54 de tari ale planetei.

Cum bine ne semnaliza Theo-Phyl in articolele despre „Matrix”, lumea moderna, conectata in reteaua internet, virtuala, ce permite un partaj simultan  de informatie, va utiliza aceste noi mijloace pentru a se forma, cu rapiditate, nu doar pentru divertisment ci si pentru luari de constiinta colectiva.  ( aici.)  Avertismentul prezentatorului acestei noi „liturghii” laice , vizuale m-a trimis cu gandul la Matrix : „Tot ce vezi nu e un simplu peisaj, e chipul pamantului tau atat de drag”. Lumea vazuta de sus, implacabil, planat  – ce impact !

homeNu stiu daca tipul acesta de „mobilizare” e condus si el de un gnosticism modern (filmul nu este un „Zeitgeist”, e sustinut de organizatii guvernamentale, salutat de politicieni), ca fenomen cultural trebuie semnalizat. 20.000 de copiii ale DVD-ului au fost donate pentru a fi vizionate in scolile franceze, ca fisa pedagogica.  Ecrane, TV, internet au fost trimise in cele mai inaccesibile scoli ale planetei, in desert, mai peste tot. Se interoga insa un sceptic: cum vom mai putea de maine sa ignoram imaginile sublime si mesajul unui astfel de film? Cum sa evitam subversiva viziune binara rau/bun si implacabilul oportunism al producatorilor si sponsorilor?  Proiectele si avertismentele SF ale anilor 80 devin realitati, devin problematica cautarii de sens a tinerilor de 7-14 ani si mai mult? Citez o tanara de 14 ani, in timpul vizionarii filmului: ” e foarte bun, ne deschide ochii”.

Recunosc ca si eu am fost atins. Parerea mea personala, e ca imaginile sunt exceptionale, dar comentariul  (francez) un pic lipsit de originalitate, pedagogic. Sper ca nu va deriva intr-un tip nou de histerie sociala si ecologica, ca multe alte filme de propaganda din trecut. E bine ca mesajul lui va rula asemeni unui program intr-o Matrice, prin milioane de minti omenesti, care vor gasi cum sa se stabilizeze intr-o solutie la egala distanta de extreme.

home-photo-4

Anunțuri

4 răspunsuri

  1. merci de recomandare revin dupa ce vizionare 🙂

  2. Impresionant. Se pare ca, într-adevăr, tehnicile pe care omenirea şi le-a dezvoltat cu repeziciune mijlocesc o împărtăşire. Probabil că, da, o astfel de călătorie (de la înălţimile ameţitoare ale naturii până la cele stranii, ale civilizaţiei) e resimţită diferit, în funcţie de receptivitatea fiecăruia. Am trecut 🙂 prin ierburi, ape, nori, gheţari. Imagini însoţite de sunet care ating.

    M-a impresionat şi comentariul. Franceza mi-e neexersată, am preferat varianta engleză de la un capăt la celălalt. Personal, n-aş spune că e lipsit de originalitate. Impresia pe care mi-a lăsat-o versiunea franceză (probabil tonalitatea) a fost, da, cumva de mesaj didactic cu scop formativ.

    Pământul e miracol, viaţa e mister, copacii purtători ai misterului şi magiei care păstrează legătura între părţi, copacul înrudit cu omul…. E bine, e bine că sunt oameni care caută să salveze ceea ce setea de înstăpânire a distrus şi distruge. E bine când o mână încearcă să repare ceea ce alta strică şi, mai ales, e impresionant că tocmai tehnica e posibil să realizeze ceva pozitiv.

  3. @Vali

    Multumesc pentru comentariu si entuziasm. Mi se pare potrivit aici sa completez motto-ul cu cateva fraze din cel mai cunoscut tratat al lui Plotin:

    „Oare toate cele frumoase sunt in temeiul unuia si aceluiasi frumos? Sau cumva frumosul din trup e altceva decat frumosul din alta parte? Si ce anume sunt frumusetile acestea, ori acest frumos? … Unele lucruri sunt frumuseti prin participare, altele sunt frumuseti in sine. „

    „Ce este acel ceva care starneste ochii privitorilor, ii intoarce, ii atrage catre sine si ii face sa se umple de incantare la spectacolul celor vazute? Caci daca vom afla despre ce e vorba si, pesemne, folosindu-ne de rezultat ca de o treapta, am putea privi si restul frumusetilor! „

    „Daca intregul este frumos ar trebui ca si partile sale sa fie aidoma. Caci un intreg frumos nu ar putea iesi din parti urate, ci toate trebuie sa fi primit frumosul.”

    Imaginile deosebite sunt realizate, si ele datorita evolutiei tehnicii dar, cred eu, in special, datorate subiectivitatii ochiului celui ce le manuieste.

  4. Aţi trimis spre Plotin, filmul trimite. În urmă cu ceva vreme am parcurs câteva părţi din Enneade şi ceva referiri, am revăzut aseară şi în dimineaţa asta.
    Dacă nu voi încărca postul mai mult decât veţi fi dorit, aduc şi eu câteva fraze plotiniene pe care le găsesc strâns legate de finalul filmului (nu doar) – tot ce trebuie să facem e să ridicăm ochii, să privim cerul, să „cultivăm” soarele, să îi primim energia aşa cum lumea vegetală o face.

    „Închipuiţi-vă un izvor fără obârşie, el îşi dă apa tuturor râurilor, şi cu toate acestea nu seacă ” (III.8.10)
    „Sufletele îşi văd imaginile ca în oglinda lui Dionysos şi, de sus, se avântă spre ele.” (IV.3.12)
    „Fiinţele reale nu sunt nici înaintea Inteligenţei, nici după ea; dar ea e ca legiuitorul sau mai curând legea însăşi a existenţei lor:” (V.9.5)
    „Nu există punct în care să ne putem fixa limitele, ca să putem spune: până aici sunt eu.”
    (VI.5.7)

    Notam, pe atunci: natura şi arta sunt manifestări ale puterii practice şi creatoare a sufletului, ele fiind un prim nivel al contemplării. O atitudine imediat raţională, discursivă, faţă de lume limitează sufletul la nivelul dihotomiilor, pe când contemplarea inteligibilului vine ca o continuare firească a contemplării sensibilului, sensibilul şi inteligibilul alcătuind un întreg armonios, iar natura percepută firesc, printr-o percepţie elemetară, cea vizuală, e cheia Adevărului.
    Şi dacă bine înţelesesem, el identifica Inteligenţa cu Frumuseţea, fiecare lucru simplu, nealcătuit din părţi, fiind frumos pentru că în el se reflectă o Idee.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: